Alla inlägg under april 2009

Av Linda - 15 april 2009 16:13

lyckades virra mig till att jag skulle vara på plats hos min sjukgymnast kl 13 istället för kl 10 idag, för att gå igenom träningsschemat en gång till. typiskt mig! som tur är har jag en väldans omtänksam sjukgymnast så han smög in en snabb pratstund mellan patienter och visade mig till gymnastiksalen, därefter kom han och kikade hur det gick för mig.

innan jag skulle vara där (eller trodde åtminstone) satt jag i ett väntrum och läste kalle anka en bra stund. satt en liten tant där också, som efter en stund började prata. om vädret och hur det var på deras tid (jag antar att hon menade hennes och sin gubbe). jag älskar äldre människor! de är så himla gulliga :)


nu är sambon hemma. känns verkligen jätteskönt! synd att han har hur mycket som helst i skolan just nu bara, och jag själv har en hel del också. men bara att få somna bredvid varandra känns som världens största gåva.

Av Linda - 13 april 2009 13:57

känns liiiite bättre idag. eller ja, det gör det nu efter att jag gjort massa saker för att vända på det. märkbart bättre blev det efter att jag gjorde mat och matlådor, och efter att ha bakat ett fullkornsbröd jag inte gjort förr. var tvungen att koncentrera mig helt på recept och vad som skulle i och hur mkt.

nu vet jag dock inte riktigt vad jag ska ta mig förr, vädret ser ut att kunna bjuda på regn närsomhelst så det är väl inomhusaktiviteter som gäller. är för rastlös för att slänga mig i soffan framför en film, men ska nog göra ett försök när brödet är färdigt. te och nybakat bröd låter ju inte helt fel! 

Av Linda - 12 april 2009 22:35

just nu är saknaden bara för mycket för mig. har dessutom haft extrem ångest hela helgen, och det gör inte saken bättre att inte kunna gå och tröstkramas med sambon. vet inte vart jag ska ta vägen, klättrar nästan på väggarna. ångesten gör dessutom att jag blir mer rädd för att vara ensam hemma än i vanliga fall. mörkret känns jättefarligt. får hålla emot för att inte tända varje lampa i hela huset. i need a hug.

Av Linda - 8 april 2009 23:16

idag har jag umgåtts med sandra och claes, lite kikande och shopping i valbo på djuraffärer, ikea och oves. jag hade väldigt trevligt, har alltid kul med min sandra! lyckades med lite nödvändiga inköp också. dammsugarpåsar, tekulor, kattspade (sambon har lyckats slarva bort vår LindaLitter som det stod på den, helt spårlöst borta!) och sådant kul. köpte även lite småsaker som inte är superviktigt, men som lyfter upp hemmet lite :)

tog mig iväg på terapin igår, duktigt gjort tycker jag. har fått börja i en gruppterapi som inte är "riktig" dbt, men har liknande innehåll. vantrivs som tusan, men jag har inte så mycket att välja på än att ge det ett ordentligt försök eftersom de slår undan mina fötter i alla andra avseenden.


robert flyttade till sandviken för att jag skulle få göra klart min terapi, istället för att jag flyttade ner till blekinge. första gången de slängde ut mig tänkte vi att det måste lösa sig. när de nu gjort det igen och vi inte kan göra något åt det har vi tappat förtroendet helt för psyk här. vad är det som säger att det inte händer en tredje gång om jag ens får hoppa på dbt:n igen? (de har sagt att jag har första prio om det blir en plats ledig, men hur ska jag kunna lita på det?) 

vi har hela tiden haft planen på att flytta vidare från sandviken efter min terapi och när robert är klar med sin högskoleutbildning. dock har planerna justerats lite nu. vi tror att vi har bättre möjligheter någon annastans, de har visat rätt tydligt vad de går för här. därför har vi börjat söka lägenhet i annan stad, och jag har bokat läkarbesök för att få en ordentlig remiss till psyk där. det är ganska omständigt allting, för vi har inte råd att få dubbla hyror, robert måste isf byta skola etc.

vi fick ett erbjudande om visning på en lägenhet med inflytt juli, men det hade blivit minst en dubbel hyra och vi vill vänta tills jag får en remiss skriven. jag har mentalt börjat göra mig beredd på flytt. det känns skitjobbigt att lämna släkt och vänner, iaf nu innan jag är helt frisk. det kommer ju ta på psyket att komma till helt nytt ställe.

men det känns som det bästa vi kan göra just nu. det känns rätt. 




Av Linda - 6 april 2009 20:44

jag lyckades få den här dagen att kännas bra. trots sömnproblem nu när sambon är bortrest tog jag mig upp i morse och gjorde mig klar för ett besök hos sjukgymnasten. tog dock en powernap på 20 min precis innan jag skulle gå till bussen, men att jag tog mig upp då istället för att ställa in och somna om är ett framsteg från min sida.

vi la upp mitt träningsschema, med mest koncentration på knän och rygg. känns ganska fjuttigt än så länge, men vi kommer ju utöka så småningom. skulle gissa på att det kommer ta mellan 30 och 40 minuter att köra igenom det vi fick ihop, så det är nog rätt lagom med tanke på att min motion nu består av korta prommisar och enstaka svängar på crosstrainern. 


igår hade jag besök av syrran. vi käkade tacos, drack påskmust och kikade på the love guru. var väldigt mysigt faktiskt, känns bra när vi lyckas umgås utan att börja tjaffsa om orelevanta saker ^^

 

katterna är nog gladare än jag över att det är vår! de får inte nog av att tralla runt på framsidan, särskilt virus som jag fått jaga för att få tag på när vi ska in. han tror att jag försöker leka någon slags jaga virus-lek så han ser jättelycklig ut när han rejsar i buskarna och jag sticker mig på grenar. opus får numera ha selen på sig ute, skulle han rymma nu när jag är ensam skulle jag ju få panik (mer än om robert var hemma gissningsvis). han är lite småtjurig över det, men han hittade en bra plats på gräsmattan där han låg och solade ändå :) 


ska ta mig en kvällsfika och sen försöka ta en tidig kväll. har somnat runt 4-5 båda nätterna sen robert åkte, mest för att jag är så mörkrädd och är rädd att nån ska bryta sig in :P inatt vaknade jag dessutom hela tiden, med opus päls i munnen, han har tagit över sambons kudde och ligger halvt under täcket med mig. vad sur han kommer bli när robert kommer hem, haha! 

Av Linda - 5 april 2009 01:12

larv väntar på bussen i vårväder.

Av Linda - 4 april 2009 18:41

min egna förkortning för SamboFritt, haha. robert har nu åkt till blekinge för att träffa familj och nörda med sina vänner. måste erkänna att det känns skittrist att jag inte kunde följa med. men vi hade inte haft råd med tåg till båda (bilen är ju fortfarande paj, hata!), vi har ingen kattvakt plus att jag troligen skulle ha det ganska trist efter ett tag eftersom pojkarna ska ha sitt lilla nördkonvent.

kommer på ett vis vara rätt skönt att bara få rå om mig själv, och så får vi längta efter varandra med, det tror jag kan vara bra :)


idag har det varit jättefint ute! jag och katterna har både suttit på balkongen och lekt på framsidan (opus fick gå in efter tredje flyktförsöket, han är ju så dum också, han bara hoppar över staketet och sen går han bara och nosar utanför. vore han smart skulle han springa :P). solen har skinit och jag satt i t-shirt.

kvällen har inte så mycket att bjuda på, jag slappar nog vid datorn med lite lördagsgodis. jag hoppas på lika fint väder imorgon, isf ska jag kratta löv :D 


Av Linda - 1 april 2009 20:48

i made it! lite på annat vis än jag tänkt, men ännu bättre egentligen. tog buss ner på stan istället för att hämta medicin på apoteket vid sjukhuset. det var packat med folk på bussen, men jag lyssnade på musik och klarade mig utan ångest hela vägen.

på stan passade jag på att träffa dennis en sväng och kramas och gnälla lite. sambon mötte upp mig när han slutat skolan, vi gick till vår favoritbutik och shoppade nya t-shirtar. vi har ganska likadan smak så det slutade med att vi köpte två tröjor med likadant tryck, haha. vi kommer vara så söta så om vi klär oss i lika tröja nån dag!


det var verkligen jätteskönt ute, med sol och svag bris. synd att såna där enkla vardagsbestyr tar så otroligt på mina krafter. och just nu är jag inte rik på såna, så jag känner mig helt färdig. men tycker iaf att jag gjort det bästa jag orkat av denna dag, så jag är nöjd :)

Ovido - Quiz & Flashcards